Niets is zo vervelend voor je online bezoeker als een trage website. Als je een website bezoekt wil je het liefst geen tijd verspillen, die kostbare tijd kun je immers aan andere zaken besteden. Herkenbaar? Jouw websitebezoeker denkt er niet anders over. Wanneer je alleen al de afbeeldingen op je website optimaliseert zal je website een stuk sneller worden. Bezoekers haken af bij een trage website en blijven langer hangen op een snelle website. Daarom is een snelle website vele malen succesvoller.

Waarom afbeeldingen optimaliseren?

Een website bestaat voor meer dan de helft uit afbeeldingen. De laadtijd van je website is dus voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit hiervan. Zeker nu veel mensen gebruik maken van smartphones en tablets via een mobiele internetverbinding, is het belangrijk dat je website licht en snel is.

Haal in elk geval nooit een foto direct uit je digitale camera om deze onbewerkt te uploaden naar je website. Zo krijg je enorme afbeeldingen op jouw site, en dat is best irritant voor je bezoekers.

Deze ruwe foto’s zijn te groot voor op het web; niet alleen de afmetingen, maar ook de bestandsgrootte.

1. Is de afbeelding echt noodzakelijk?
Dit is de meest rigoureuze optimalisatietip; is de afbeelding echt nodig, of kun je ook goed zonder. Simpel en minimalistisch design werkt voor alle websites het best. Geef je bezoeker rust om door te kunnen dringen tot de inhoud. Tenzij je een fotograaf bent natuurlijk, dan moeten foto’s. Toch geldt ook dan de kunst van het weglaten.

2. Optimaliseer de afmetingen
Vraag jezelf af of een afbeelding van 4.000 bij 3.000 pixels nodig is op je website. Vaak is een veel kleinere afbeelding al voldoende. Houd een breedte van maximaal 1.000 pixels aan. Wordt je afbeelding op de site kleiner weergegeven, maak dan een kleinere versie (kopie) die overeenkomt met de gewenste afmetingen.

3. Pas de resolutie aan
Foto’s die je met een digitale camera maakt, hebben vaak een hoge resolutie. Dat is nodig omdat je de foto’s moet kunnen afdrukken. Daarvoor is 300 Dots Per Inch (DPI) meestal voldoende. Voor webgebruik is dat veel te veel. Je kunt dan volstaan met 72 of 96 DPI. Daarmee breng je een afbeelding van 1,3 MB terug naar 142 KB.

4. Verwijder EXIF-data

Exchangable Image File Format (EXIF) wordt gebruikt om foto’s van onder meer digitale camera’s van metadata te voorzien. Het bestaat uit gegevens als GPS-data, datum en tijd en camera-instellingen. Volledig overbodig voor jouw website en het is dus wijs om deze data te verwijderen. Dat kan bijvoorbeeld met het gratis programma Easy Exif Delete.

5. Kies het juiste bestandsformaat
Er zijn een aantal bestandsformaten het meest geschikt voor het internet, namelijk:
GIF: Dit formaat gebruikt men voornamelijk voor eenvoudige online afbeeldingen zoals logo’s in één of twee kleuren, animaties en plaatjes zonder kleurverloop of gewoon een simpele tekening. Bovendien kun je ervoor kiezen om een deel van de afbeelding transparant te maken.

PNG: Deze afbeeldingen hebben een betere kwaliteit dan GIF. Je kunt dit formaat gebruiken voor simpele foto’s of plaatjes met kleurverloop. Ook hier is de mogelijkheid tot transparantie.

JPG: Voor wat ingewikkeldere afbeeldingen en foto’s met veel diepte, schaduwen, kleuren en overloopjes kun je het beste JPG gebruiken. Het geeft de mooiste kwaliteit, maar er is geen transparantie mogelijk.

Optimaliseer afbeeldingen met de plugin Smush.it

Installeer de WordPress-plugin Yahoo! Smush.it™ om de bestandsgrootte van je afbeeldingen verder te comprimeren en te optimaliseren. Dit is een eenmalige handeling.

  1. Download Smush.it (zip).
  2. Log in op je WordPress-website.
  3. Klik op ‘Plugins’ en dan op ‘Nieuwe plugin’.
  4. Klik op ‘Uploaden’ en dan op ‘Bestand kiezen’.
  5. Selecteer Smush.it en klik op ‘Openen’.
  6. Klik op ‘Nu installeren’ en dan op OK.
  7. Klik op ‘Plugin activeren’, ‘Media’ en dan op ‘Bulk Smush.it’.
  8. Klik op ‘Run all my images through WP Smush.it right now’.

Heb je je afbeeldingen voor het uploaden in WordPress  optimaal gecomprimeerd? Dan geeft Smush.it aan ‘No savings’. Oftewel, dan heeft de plugin géén toegevoegde waarde en installeer je hem liever niet. Plugins gaan tenslotte ook ten koste van je laadtijd.