Waarom adverteren zoveel Nederlandse bedrijven op Google Ads? En waarom zou jij dat ook moeten doen? We zetten de redenen even voor je op een rijtje:

  1. Je bereik is enorm. 94% van de zoekopdrachten in Nederland worden gedaan op Google. Daarnaast kun je ook nog adverteren op partner-websites van Google waardoor je je bereik vergroot.
  2. Je betaalt per klik en niet voor de vertoningen: zo blijven de kosten laag!
  3. Je kunt op elk moment starten én stoppen. Je zit dus helemaal nergens aan vast.
  4. Je kunt conversies bijhouden en sturen op Return on Investment (ROI). Wanneer je je campagne optimaliseert, zorg je voor maximaal resultaat. Zo levert een campagne vaak meer op dan dat deze kost!
  5. Je kunt de regio selecteren waar je wilt adverteren. Wil je in bepaalde steden, provincies of landen adverteren? Dit is gemakkelijk aan te geven in Google Ads.
  6. Je bepaalt zelf je budget. Of je nu € 50,- per maand uit wilt geven of €250,- per dag, je hebt het helemaal zelf in de hand. Wanneer je budget op is worden simpelweg je advertenties niet meer getoond, dus je hoeft niet bang te zijn voor onverwachte kosten.
  7. Remarketing is ook mogelijk. Wanneer iemand al eens op je website is geweest, kun je die persoon blijven herinneren aan je website door daar gericht op de adverteren. Dit is een hele efficiënte wijze om mensen terug naar je site te trekken en deze te laten converteren.

Tip 1. Optimaliseren voor uitsluitingszoekwoorden
Uitsluitingszoekwoorden zijn zoekwoorden waarop je niet wilt dat je advertentie wordt weergegeven. Zo ontwikkelen vele bedrijven lijsten met uitsluitingszoekwoorden. Daarvoor kan je bijvoorbeeld denken aan de woorden ‘gratis’ of ‘vacatures’. Deze termen duiden erop dat de zoeker waarschijnlijk een gratis versie van het product of de dienst die je verkoopt wil vinden of dat de persoon naar banen in de branche wil zoeken. Deze situaties brengen je geen klanten en dus geen rendement. Door je advertenties te optimaliseren voor uitsluitingszoekwoorden, kan je zoekopdrachten uitsluiten die je advertentiebudget verspillen. Zo blijven je advertenties gericht op potentiële klanten en zorg je ervoor dat je advertentiebudget zo goed mogelijk wordt benut.

Tip 2. Verwijder eventuele dubbele zoekwoorden
Het niet verwijderen van dubbele zoekwoorden is een veelgemaakte fout. Maar waarom?
Wanneer je bijvoorbeeld je bod op een zoekwoord wilt verlagen, maar andere versies negeert, schakelt Google over naar de andere vermelding. Ook kan je de resultaten veel gemakkelijker volgen als je de zoekwoorden goed georganiseerd hebt. De gegevens van het zoekwoord zijn zo duidelijk en overzichtelijk in te zien. En een goede dataset is van groot belang voor de rest van je campagnes.

Tip 3. Bied op de namen van concurrenten
Met Google Ads kan je bieden op de naam van een concurrent. Dit zorgt ervoor dat je potentiële klanten van concurrenten kan bereiken, om ze zo te kunnen overtuigen iets van jouw bedrijf te kopen. Deze advertenties zijn nuttig omdat je al weet dat deze potentiële klanten interesse hebben in je branche, je wilt ze alleen nog overtuigen om voor jou te gaan in plaats van voor de concurrent. Er zijn natuurlijk wel regels van Google voor deze tactiek. Je mag je niet voordoen als je concurrent en je mag de naam van je concurrent niet gebruiken in de tekst.

Tip 4. Controleer de kwaliteitsscores van zoekwoorden
Zorg ervoor dat de ingestelde zoekwoorden bij de advertentietekst en de tekst op de website. Door dit te doen zorg je voor een hoge relevantie, omdat mensen gemakkelijk op de site kunnen vinden wat je adverteert. Door een hogere kwaliteitsscore te realiseren, ziet Google de relevantie terug en beloont dit met een kosten per kik. Mocht je advertentietekst niet aansluit met de tekst op je website, is er een kans dat de bezoeker niet direct vindt waar hij naar op zoek is en dat hij de website verlaat. Dit resulteert in een hoger bouncepercentage, wat negatieve gevolgen heeft voor je campagnes.

Tip 5. Pas uw advertentieplanning aan om de targeting te verbeteren
Je advertentie heeft verschillende tijden van de dag waarop deze beter presteert. Bijvoorbeeld ‘s avonds, na de werkdag, of juist in de ochtend of het weekend. Om dit voor jouw bedrijf te optimaliseren, moet je je gegevens analyseren om te zien welke tijdstippen het beste werken voor jouw advertentie. Deze informatie kan je gebruiken om een advertentieplanning op Google Ads te maken. Zo verklein je je doelgroep om zo je campagnebudget zo efficiënt mogelijk te gebruiken. En dat zorgt weer voor grotere kans op succes van je campagne.

Tip 6. Volg uw uitgaven voor zoekwoorden
Tijdens de campagnes moet je zorgvuldig bijhouden hoeveel de zoekwoorden je kosten en hoeveel leads en inkomsten deze genereren. Zoekwoorden in groepen die veel geld kosten maar geen sterk rendement opleveren, zorgen niet voor opbrengsten, zelfs als het populaire zoekopdrachten zijn. Verwijder dus de zoekwoorden die niet de benodigde rendementen opleveren.

Tip 7. Gebruik een shopping-campagne als je een webshop hebt
Wanneer je een webshop hebt, is je advertentiecampagne niet compleet zonder een shopping-campagne. Met een shopping-campagne kun je Google laten weten welke producten je wilt weergeven, samen met een korte beschrijving en de prijs. Zo wordt je product specifiek weergegeven wanneer klanten zoekopdrachten invoeren die aangeven dat ze op zoek zijn naar jouw product.

Om een shopping-campagne te maken, moet je een lijst met producten uploaden naar het Google Merchant Center. Dit gaat via je Google-Ads account. Net als bij andere campagnes betaal je hier ook per klik en heb je zelf in de hand hoeveel je dagelijks uitgeeft.